CLOSE

مقایسه رشته های ورزشی

x رشته های ورزشی مدت زمان ورزش کالری مصرفی شدت ورزش نوع ورزش گروه سنی مکان برکزاری کلاس ها
حتما بارها درباره فواید نوشیدن آب شنیده‌اید. خصوصاً به صورت ناشتا. از سم‌زدایی و تصفیه بدن گرفته تا افزایش متابولیسم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش. از پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادراری و کاهش احتمال ابتلا به بیماریها گرفته تا آسان‌تر کردن حرکات مفاصل بدن و زیبایی و درخشندگی پوست و مو. حتی از طریق دوره‌های مشخص آب‌ درمانی می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرد. از طرفی کم‌آبی هم به سلامت ما آسیب جدی می‌زند و هم به زیبایی‌مان در فصل گرما و خصوصا برای ورزشکاران، موضوع جدی‌تر هم می‌شود.

البته در موضوع تغذیه رعایت میانه‌روی همیشه لازم است. حتی نوشیدن آب بیش از حد هم می‌تواند عوارض داشته باشد. در این مورد نظرات مختلفی مطرح شده اما تقریباً همه موافقند که در روز باید حداقل 8 لیوان آب بنوشیم. و از طرفی بر روی این مطلب هم که در حین غذا‌خوردن نباید آب نوشید، اتفاق نظر وجود دارد. البته بهتر است چه ناشتا و چه طی روز، آب را به صورت ولرم بنوشیم. نوشیدن آبِ خیلی سرد برای کبد جداً ضرر دارد که البته در تابستان اکثر ما از این موضوع غافل می‌شویم.

تا اینجا درباره برخی از فواید نوشیدن آب گفتیم اما مسئله اصلی معمولاً این است که نوشیدن آب بیشتر از 3-2 لیوان در روز، برای اکثر ما سخت است. برای حل این مسئله خصوصاً در ماه‌های گرم سال، راهکارهایی وجود دارد. مثلاً نوشیدن دیتاکس‌هایی که به راحتی و سرعت می‌توانیم تهیه کنیم. با این کار از آنجایی که آب طعم‌دار می‌شود، نوشیدن برایمان جذاب‌تر می‌شود و از آن مهم‌تر اینکه از فواید محتویات آن هم بهره‌مند می‌شویم.مثلا لیمو‌ترش سرشار از ویتامین C است و خاصیت سم‌زدایی دارد. نعنا به هضم غذا کمک می‌کند، خیار بدن را خنک می‌کند و زنجبیل دردها را کاهش می‌دهد.

کیوی ویتامین A دارد و توت فرنگی ضد پیری است. سیب هم که فیبر فراوان دارد ...

دیتاکس‌ها بسیار متنوع هستند. به نحوه درست‌کردن برخی از آنها توجه کنید:

  • 2 لیوان آب به همراه نصف لیموترش و یک بند انگشت زنجبیل رنده شده. صبح‌ها به صورت ناشتا بنوشید تا به افزایش انرژی منجر شود.
  • 5 لیوان آب به همراه یک خیار متوسط و یک لیموترش خرد شده و تعدادی برگ نعنا که شب تا صبح در یخچال بماند.
  • 2 لیوان آب به همراه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب، 1 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه، 1 قاشق چایخوری دارچین و نصف یک سیب متوسط که منجر به چربی‌سوزی می‌شود.
  • 1 لیتر آب به همراه نصف گریپ‌فروت متوسط، نصف خیار، نصف لیموترش سبز، نصف لیموترش زرد و تعدادی برگ نعنا که چند ساعت در یخچال بماند. نوشیدن آن منجر به لاغر شدن می شود.
  • 2 لیتر آب به همراه تعدادی توت فرنگی و 1 عدد کیوی خرد شده که چند ساعت داخل یخچال بماند.

اگر از علاقه‌مندان به طب سنتی هستید، استفاده از عرقیات هم می‌تواند بسیار مفید باشد. کافی است به لیوان آبی که می‌نوشید مقداری از این عرقیات اضافه کنید تا نوشیدن آن را برایتان لذت‌بخش‌تر کند. فراموش نکنید که زیاده‌روی در مصرف یک نوع خاص از این عرقیات، می‌تواند مثل مصرف دارو، عوارض جانبی داشته باشد.

پس حتما قبل از انتخاب هرکدام از این عرقیات، از خواص آنها مطمئن شوید و در مصرفشان میانه‌روی کنید.

برای پیشگیری از گرمازدگی استفاده از عرق شاتره، آب لیمو، خاکشیر و تخم شربتی بسیار مفید است و بیدمشک با طعم خاص و عطر خوبش، برای تقویت قلب و معده، خون‌سازی و پیشگیری از سردرد عالی است. بهارنارنج هم که عطرش هوش از سر می‌برد، آرام بخش اعصاب است و از عرقیات با طبع گرم محسوب می‌شود. از خواص آویشن و گلاب هم غافل نشوید. گلاب علاوه بر اینکه ضداسترس و آرام‌بخش است و درمان سردرد و بی‌خوابی است، به عنوان پاک‌کننده پوست و ماسک صورت هم استفاده می‌شود. خلاصه این لیستِ بالا بلند همچنان ادامه دارد... کافی است طبق سلیقه و نیاز بدنتان انتخاب کنید. به هر حال فراموش نکنید که با نوشیدن آب می‌توانید مثل آب‌خوردن سالم و جوان بمانید!