CLOSE

مقایسه رشته های ورزشی

x رشته های ورزشی مدت زمان ورزش کالری مصرفی شدت ورزش نوع ورزش گروه سنی مکان برکزاری کلاس ها
ارزش غذایی تخم مرغ و فواید آن - نوشتۀ پروفسور دیوید کامرون اسمیت

 

چه چیزی در مورد تخم مرغ وجود دارد که آن را از نظر غذایی برای انسان جادویی ساخته؟ ما در اینجا فواید غذایی آن را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چطور با مصرف تخم مرغ، روز فوق‌العاده‌ای را رقم بزنید!

تخم مرغ‌ها از سفیده (که عمدتا از پروتئینی به نام آلبومن تشکیل شده) و زرده (که شامل بیشتر چربی، کلسترول، ویتامین و مواد معدنی تخم مرغ است) تشکیل شده‌اند...

زردۀ تخم پرندگان، هر چیزی که برای رشد کردن نطفه و تبدیل شدن آن به جوجه نیاز باشد را فراهم می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت حاوی تمام مواد مغذی و ضروری برای زندگی کردن است. حجم زردۀ تخم مرغ یک سوم حجم کل آن است ولی حاوی دو سوم انرژی تخم مرغ است. تخم مرغ‌ها از ترکیب پیچیده‌ای از فسفولیپید و کلسترول تشکیل شده‌اند...

بعد از انقلاب صنعتی، تخم مرغ به یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های میز صبحانه مبدل شد. کارگران انگلیسی و مزرعه‌داران فرانسوی لذت خوردن تخم مرغ آب‌پز به صورت داغ یا سرد را کشف کرده بودند. رفته رفته مصرف آن با نان و بعد با بِیکن، باعث شد تخم مرغ را برای همیشه در رژیم غذایی ما گنجاند.

  • بحث در این مورد که آیا تخم‌مرغ یک وعدۀ غذایی مناسب به حساب می‌آید یا خیر، چند نسل است که همچنان ادامه دارد. تخم‌مرغ حاوی بیش از 13 ویتامین و مادۀ معدنی است. یک عدد تخم مرغ به تنهایی یک چهارم نیاز روزانۀ ما به سلنیوم (یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی) و کولین (یکی از ویتامین‌های گروه B) را تامین می‌کند. اگرچه از کلسیوم غنی نیست و فقط دو درصد نیاز روزانۀ ما به کلسیوم را تامین می‌کند.
  • تخم مرغ‌ها از کاروتنوئید (ترکیباتی شبیه به خانوادۀ ویتامین‌ها) غنی هستند. این کاروتنوئیدها (از جمله لوتئین و زآگزانتین) در شبکیۀ چشم انباشته می‌شوند و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، خطر آسیب رسیدن به رنگدانه‌های چشم را محدود می‌کند. مطالعات علمی نشان می‌دهد تخم مرغ می‌تواند عملکر چشم‌ها را بهبود ببخشد ولی نمی‌تواند ضعف بینایی تدریجی که به علت از بین رفتن شبکیۀ بر اثر کهولت ایجاد می‌شود را متوقف کند.
  • یک تخم مرغ معمولی حاوی شش گرم پروتئین غنی شده است که به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید. در مقایسه با کیک، شیرینی، غلات و نان تُست، شما با مصرف یک تخم مرغ معمولی در صبح، تا زمان ناهار احساس گرسنگی کمتری می‌کنید. اما این به آن معنا نیست که شما با مصرف بیشتر یک تخم مرغ (و جایگزین کردن آن با غذاهای دیگر) وزن کم خواهید کرد. برخی ادعا می‌کنند که رژیم غذایی مبتنی بر تخم مرغ پخته، باعث کاهش چشمگیر وزن می‌شود. نه تنها پژوهش‌های علمی این ادعا را اثبات نکرده‌اند، بلکه هرگز چنین چیزی را توصیه نمی‌کنند.
  • همچنین باید بگویم برخلاف شایعات، تخم مرغ باعث در رفتن باد شکم و یا بد بود شدن آن نمی‌شود. ماجرا از این قرار است: تخم مرغ‌های فاسد باعث ایجاد گاز بدبوی گوگرد می‌شوند و از شانس بد، همین گاز (فارغ از اینکه ما تخم مرغ خورده باشیم یا نه) یکی از گازهایی است که از شکم ما خارج می‌شود.‌ همین تصادف باعث به وجود آمدن این شایعه شده است.
  • بد شانسی دیگر در مورد تخم مرغ میزان بالای کلسترول زردۀ آن است. کلسترول تخم مرغ به راحتی جذب بدن می‌شود. با وجود این، بررسی‌های دقیق علمی نشان داده است که خوردن تخم مرغ تا پنج یا شش عدد در روز، تاثیر بسیار کمی در بالا بردن کلسترول خطرناک دارد.
  • در آخرین تحلیل علمی که روی عملکرد تخم مرغ انجام شده است، مشخص شد که روزانه مصرف سه تخم مرغ برای ما مفید بوده و باعث افزایش میزان کلسترل خوب در بدن می‌شود. در سال 2013 مجلۀ پزشکی بریتانیا عنوان کرد تخم مرغ‌ها در بیشتر مردم باعث افزایش خطر بیماری یا حملات قلبی نمی‌شوند.
  • بنابراین همانطور که یک بار در یک تبلیغ معروف گفته شد، «سوار بر تخم مرغ به محل کار خود برو»