CLOSE

مقایسه رشته های ورزشی

x رشته های ورزشی مدت زمان ورزش کالری مصرفی شدت ورزش نوع ورزش گروه سنی مکان برکزاری کلاس ها
در دنیای امروز که همه چیز به سرعت در حرکت است، یک شب خوب خوابیدن به نوعی «بیش از حد به خود بها دادن» معنا می‌یابد! خواب خوب در لیست اولویت‌های زندگی ما پایین تر از شغلمان، فعالیت‌های اجتماعی و حتی تفریح کردن قرار گرفته است. این در حالی است که خوابیدن کاری لوکس و تشریفاتی نیست بلکه جزئی حیاتی از زندگی ما محسوب می‌شود. سلامت جسمی و ذهنی ما، به همان اندازه که به خوردن و آشامیدن وابسته است، به خوب خوابیدن نیز بستگی دارد.
همچنین می‌دانیم اگر خواب کافی نداشته باشیم، چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد. محرومیت از خواب کافی و مناسب باعث ایجاد مسائل فیزیکی و ذهنی زیاد از جمله ایجاد اختلال در موارد زیر می‌شود:
-    وضوح فکری
-    تمرکز
-    واکنش نشان دادن
-    کنترل احساسات
چنین مواردی ممکن است منجر به مسائل جدی در محل کار یا خانه شود. بر طبق گزارش «انجمن آنژیوگرافی و مداخلات قلبی عروقی» در آمریکا، محرومیت طولانی مدت از خواب کافی و مناسب، آنطور که تحقیقات نشان داده، خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی و چاقی را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی داشته باشد به طوری که قدرت بدن شما را برای مبارزه با عفونت و بیماری کاهش دهد.

برای درک بهتر موضوع، می‌توانید بدن فردی که از خواب کافی محروم است را مانند ماشینی در نظر بگیرید که چرخ‌های آن پنچر شده؛ در این حالت ماشین حرکت می‌کند اما با سرعت، قابلیت و قدرتی کمتر از حد معمول. همچنین هر چه بیشتر با این وضعیت به حرکت خود ادامه دهد، آسیب بیشتری به ماشین می‌رساند.
انواع خواب
خواب انسان به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود؛ یک نوع از خواب با نام رِم (REM) و به معنای «حرکت سریع چشم» یا Rapid Eye Movement معروف است و بخش دیگر غیر رِم (non-REM) نام دارد. نوع غیر رِم به چهار بخش، از خواب سبک تا عمیق تقسیم می‌شود.
 تمام بخش‌های خواب حائز اهمیت هستند اما خواب بخش عمیق و خواب رِم اهمیت ویژه‌ای دارند. عملکردهای ترمیمی و بازیابی بدن در این زمان‌ها انجام می‌شوند.
مشکلات خواب
بر طبق گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» یک فرد بزرگسال معمولی در آمریکا شب‌ها کمتر از 7 ساعت می‌خوابد. تخمین زده می‌شود که بین 50 تا 70 میلیون آمریکایی بزرگسال، دچار مشکل خواب یا خواب‌آلودگی باشند. موارد زیر از جمله این مشکلات هستند:

-    بی‌خوابی (یا کم‌خوابی)
-    وقفه تنفسی در خواب
-    حملۀ خواب (میل ناگهانی و مقاومت‌ناپذیر به خواب)
-    سندروم پای بی‌قرار (احساس گزگز، مورمور، سوزش و... در پاها در زمان خواب)
با افزایش سن، عادت‌های خوابیدن در ما تغییر می‌کند. طبق گزارش «موسسۀ ملی سلامت» یک فرد بزرگسال معمولی، به طور متوسط شب‌ها به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. بچه‌های مدرسه‌ای حداقل به 10 ساعت و افراد نوجوان بین 9 تا 10 ساعت خواب در شب نیاز دارند.
اما یک خواب خوب فقط به زمان کافی مربوط نیست بلکه کیفیت خواب نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
خیلی از کسانی که دچار مشکل خواب هستند، به اندازۀ کافی می‌خوابند اما به سطوح عمیق خواب خود نمی‌رسند بنابراین به اندازۀ کافی استراحت نمی‌کنند و صبح‌ها سرحال بیدار نمی‌شوند. از خواب پریدن‌های متعدد در شب، می‌تواند مانع رسیدن شما به بخش‌های عمیق و حائز اهمیت خواب شود.
برای برخی از مردم، خوابیدن مانند پلک زدن یا راه رفتن، طبیعی و بدون مسئله است. اما برای برخی دیگر خواب کافی و باکیفیت یک چالش بزرگ است و ممکن است نیازمند مداخلات پزشکی یا ایجاد تغییر در شیوۀ زندگی باشد. دلایل متعددی برای مشکلات خواب وجود دارد، از عوامل استرس‌زای کوتاه مدت گرفته تا اختلالات جدی و طولانی مدت. اگر شما با مشکلات جدی در خوابیدن مواجه هستید، برای پیدا کردن گزینه‌های درمانی مناسب، با دکتر خود مشورت کنید.

منبع: نویسنده، تیم ویراستار وبسایتHealthline  و بازنگری از نظر پزشکی و تکنیکی، پروفسور دِبُرا وِدِرسپون